رمز عبور به ایمیل شما ارسال می شود

تثبیت دهانی در کودکان؛ چگونه آینده فرزند خود را به گند نکشیم؟

تثبیت دهانی

وقتی یه نوزاد به دنیا میاد، تنها از راه دهنش با دنیای اطراف ارتباط برقرار میکنه. فرزندتون تو روزهای اول دوست داره که همه چیز رو با دهنش لمس کنه و مکیدن رو دوست داره. مکیدن سینه برا نوزاد یه کار لذتش بخشه که با استفاده از اون تحریک دهنی اش ارضا میشه. کودکی که کمتر از یک ساعت شیر بخوره یا بیشتر از چهار ساعت مک بزنه، احتمال داره دچار تثبیت دهانی بشه.

تثبیت دهانی یعنی اینکه ارضای لذت جنسی فرد در دهانش میمونه و مسیرش رو تغییر نمیده. همین موضوع ممکنه تا بزرگسالی هم ادامه داشته باشه و روی رفتار فرد تاثیر بذاره. تمام تلاش شما باید این باشه که از تثبیت دهانی در فرزندتون جلوگیری کنید.

در این مقاله میخوایم چی بگیم؟               

در این مقاله از تربیتگرام به سراغ این موضوع مهم رفتیم. موضوعی که در صورتِ حل نشدن میتونه زندگی فرزند شما رو نابود کنه. با ما همراه باشید. ما در این نوشته به سراغ روانشناس معروف و برجسته کشورمون یعنی دکتر فرهنگ هلاکویی رفتیم. دکتر هلاکویی در کتاب تولد تا سه سالگی به این موضوع بسیار مهم اشاره میکنه و راهکارهایی هم ارائه میده. ما قراره این راهکارها رو با شما به اشتراک بذاریم. پس هیچ جایی نرید و تا آخر این مقاله رو کاملاً بخونید.

چه کسی اولین بار تثبیت دهانی رو توضیح داد؟

نظریه تثبیت دهانی از نظر فروید

شاید براتون جالب باشه که بدونید چه کسی اولین بار از تثبیت دهانی اسم برد؟ جواب اینه که روانشناس معروفی به نام زیگموند فروید اولین بار این مساله رو مطرح کرد. فروید میگه که رشد هر نفر به بخش های مختلف بدنش وابسته است. وقتی فروید این نظریه رو مطرح کرد، در دنیای روانشناسی جنجال بزرگی ایجاد شد. اما این نظریه چی میگفت؟ فروید بر این باور بود که شخصیت هر انسانی بلافاصله بعد از تولدش شروع میشه و معمولا شخصیت هر فرد تا 5 سالگی کاملاً شکل میگیره. نظریه جنسیت فروید در سال 1905 اثرات و گرایش های جنسی در مراحل رشد کودک رو ثبت کرده.

از چه زمانی کودک تثبیت دهانی بشه؟

 بذارید اول اینو بگیم که نوزاد وقتی به دنیا میاد، مسائل مربوط به روابط جنسی و تولید مثل بیشتر از همه چیز تو مغزش رشد کرده. فروید بر این باور بود که برا اینکه نوزاد بتونه تمایلات جنسی اش رو ارضا کنه، به دو یا سه ساعت مک زدن نیاز داره. این تمایل به بهترین شکل از راه سینه مادر ارضا میشه.

مکیدن سینه مادر و تاثیر ان در تثبیت دهانی

حالا شاید این سوال براتون پیش بیاد که تثبیت دهانی‌ از چه زمانی شروع میشه؟میشه گفت زمانی که نوزاد به مدت کمتر از یک ساعت یا بیشتر از چهار ساعت شیر مادر یا شیر خشک بخوره، احتمال داره که دچار تثبیت دهانی بشه.

شاید شما این صحنه رو دیده باشید که کودکتون داره هینجوری شیشه شیر یا پستانک رو به صورت خالی میخوره. این همون تثبیت دهانیه یعنی فرزند شما هنوز تمایلش از راه دهن ارضا نشده. که  اما مگه این تثبیت دهانی‌ چه مشکلی داره که ما اینقدر روش تاکید داریم؟ در زیر به همین موضوع پرداختیم.

مشکلاتی که تثبیت دهانی در آینده برا روان فرزندتون به وجود میاره؟

اگه مراحل تثبیت دهانی به خوبی انجام نشه، ممکنه فرزندتون در آینده دچار مشکلاتی مثل پرخاشگری،سیگار کشیدن،ناخن جویدن بشه. اما تثبیت دهانی مشکلات روانی دیگه ای هم با خودش به همراه داره. در ادامه این مشکلات رو به طور کامل توضیح دادیم.

1- وابستگی

کودکی که وابسته است

اولین مشکلی که در نتیجه تثبیت دهانی به وجود میاد، وابستگی به آدم هاست. کودکانی که دچار تثبیت دهانی میشن، دوست دارن همیشه و حتی تو روزهای تعطیل هم با دیگران ارتباط داشته باشن و تنهایی اونا رو به وحشت میندازه. براشون هم مهم نیست که این رابطه کم ارزش باشه. فقط میخوان با دیگران رابطه داشته باشن.

بنابراین یا خودشون رو محتاج به دیگران نشون میدن یا کاری میکنن که دیگران بهشون محتاج باشن. حتی به خونواده هاشون هم به شدت وابسته میشن. بنابراین اولین مشکلی که احتمالاً فرزندتون بهش دچار میشه اینه که یه شخصیت وابسته پیدا میکنه.

پرتوقع و پرانتظار بودن

تثبیت دهانی از فرزند شما یه آدم پر توقع میسازه.

یعنی چی؟

  • یعنی اینکه انتظار داره همه مطابق میلش رفتار کنن.
  • کارها و وظایفشو خوب انجام نمیده.
  • از دیگران توقع داره که از نگاه و رفتارش بفهمن که چی میخوان. معمولا افرادی گله مند و شاکی هستند.

زخم زبان و نیش زبان

در صورتی که فرزندتون دچار تثبیت دهانی بشه، تو بزرگسالی یه آدم نق نقو میشه که فقط دوست داره از دیگران ایراد بگیره. معمولاً وقتی باهاشون حرف میزنی، با نیش و کنایه باهات صحبت میکنن و به نوعی به دنبال تحقیر دیگران هستن. حالا شاید دلیل بعضی از مشکلاتی کودکان و یا اطرافیان بزرگسالمون دارن رو بیشتر درک کنیم.

ساده دل بودن

تثبیت دهانی ممکنه یه مشکل بزرگ دیگه رو هم ایجاد کنه. متاسفانه کوکانی که دچار این عارضه میشن، به راحتی هر حرفی رو باور میکنن و برداشت درستی از مسائل ندارن. تا جایی که حاضر نیستن کارشون رو با دقت انجام بدن.

چجوری از تثبیت دهانی جلوگیری کنیم؟

شاید الان پیش خودتون بگید: شما که اینقدر از مشکلات تثبیت دهانی گفتید، آیا راه حلی هم براش دارید؟ جواب ما مثبته. در واقع راهکارهایی که در ادامه میاد رو از قول دکتر هلاکویی برای شما میگیم و به احتمال زیاد براتون کارسازه.

قطع کردن شیر نوزاد برای جلوگیری از تثبیت دهانی

1) یکی از بهترین راهکارهایی که از تثبیت دهانی جلوگیری میکنه اینه که بعد از چهارده ماهگی شروع به قطع کردن شیر فرزندتون کنید. چون فرزندتون به طور کامل به شما یا پرستارش وابسته است ونوعی حس اعتماد وآسایش ازطریق این تحریک دهانی در اون رشد کرده، تعارض اصلی در این مرحله فرایند ازشیر گرفتن هست. با این کار، کودک وابستگی کمتری به مادر یاپرستار خود پیدا میکنه.

2) اگه کودک انگشت شصت خودش رو میمکه، از پستانک استفاده کنید زیرا انگشت شصت همیشه در دسترسشه و بعداً ممکنه در هنگام اضطراب و نگرانی شروع به مکیدن شصت و ناخن جویدن کنه.

جمع بندی

ما تمام اطلاعاتی که در مورد تثبیت دهانی فرزندتون مورد نیاز بود رو بهتون گفتیم. این مشکلات احتمالی هستن، اما با جلوگیری از اون دیگه خیالتون راحت میشه که فرزندتون در آینده دچار چنین مشکلاتی نمیشه. بیایید با رعایت این موارد در کنار هم جامعه ای سالم و شادتر بسازیم. خوشحال میشیم نظراتتون رو در این مورد بشنویم. بعد از خوندن این مقاله شاید بهترین کار این باشه که سری به مقاله راهنمای جامع از شیر گرفتن نوزاد ما بزنید.

برچسب ها

احمدرضا کرمی

احمدرضا کرمی

مهندس الکترونیکی هستم که بعد از فارغ التحصیلی و به صورت کاملا اتفاقی وارد حوزه محتوا شدم. از قدیم عاشق ادبیات و زبان فارسی و دلباخته زبان انگلیسی بودم اما به دلیل برخی مسائل نتوانستم طعم شیرین وصال را بچشم. از همان ابتدا نوشته‌های من به صورت تحلیلی و کاربر محور بوده که ناشی از مدل ذهنی ارزش آفرینم و همچنین تحصیل در رشته مهندسی الکترونیک است. پس از آشنایی با بازاریابی محتوایی و علم مارکتینک، تکنیک‌های نویسندگی اثربخش را چاشنی کارم کردم. دیگران مرا کارشناس بازاریابی محتوایی می‌خوانند. خودم اما فکر میکنم نویسنده‌ای هستم که دغدغه ارزش آفرینی دارد و استفاده از علم بازاریابی در این راه به من کمک می‌کند. هدف غایی من این است که همچنان که خودم از نوشته‌هایم لذت می‌برم، باری هر چند کوچک از دوش خوانندگان مطالبم بردارم.

پرسشی دارید؟ پاسختان را خواهیم داد ...

دیدگاهتان را بنویسید