رمز عبور به ایمیل شما ارسال می شود

هفته چهارم پانزده ماهگی؛ راه رفتن کودک

هفته چهارم پانزده ماهگی

در هفته چهارم پانزده ماهگی کودک نوپای شما بازیگوشی‌اش گل کرده و به دلیل کنجکاوی به همه چیز دست می‌زند. خوشحال باشید زیرا با این کار علاوه بر اینکه درباره محیط اطرافش بیشتر یاد می‌گیرد، به رشد مهارت های فیزیکی نیز کمک می‌کند. در این مقاله راه‌های بامزه‌ای برای ارضای کنجکاوی کودک به شما می‌گوییم. راجع به نحوه خوردنش نیز می‌گوییم و برایتان دلیل می‌آوریم که چرا لیوان نی دار برای کودک 15 ماهه‌تان ضروری است.

راه رفتن در هفته چهارم پانزده ماهگی

اگر چند هفته یا چند ماه است که فرزندتان راه می‌رود، هر روزی که می‌گذرد، اعتماد بنفسش در راه رفتن بیشتر و بیشتر می‌شود. اما آیا حالا می‌تواند بدون زمین خوردن راه رفتن را متوقف کرده و یا برای برداشتن یک اسباب بازی خم شود؟

در سویی دیگر اگر فرزند شما در هفته چهارم پانزده ماهگی نیز راه نمی‌رود، نگران نباشید. برای راه رفتن کودکتان عجله نداشته باشید. با گذشت زمان این مساله حل می‌شود. روزی به خود می‌آیید و می‌بینید که تمام روز باید به دنبال وروجک بازیگوش‌تان باشید.

نکته :

اگر کودکی خیلی زود در 9 ماهگی و یا خیلی دیر و در 15ماهگی  شروع به راه رفتن کرد، کاملا طبیعی است.  اگرچه شما نمی‌توانید کاری کنید که فرزندتان زودتر راه برود، اما اگر فرزندتان از این شرایط نارحت است، این فعالیتهای زیر را امتحان کنید.

  • از یک ماشین اسباب بازی برای کمک به راه رفتنش استفاده کنید.
  • مبل ها را به یکدیگر نزدیک کرده تا فرزندتان بتواند از بین مبل ها راه برود.
  • تعدادی بالشت بر روی زمین قرار دهید تا فرزندتان از روی آن چهار دست و پا برود.

توسعه مهارت های حرکتی

به حرکت درآوردن اشیا

کودکان نوپا عاشق حرکت دادن اشیا از جایی به جای دیگر هستند. آن ها هیچ از کشیدن سبد لباس‌ها و جعبه‌های دیگر در طول اتاق خسته نمی‌شوند. در واقع چیزی که در عمل مشاهده می‌کنید، تلاش کودک برای افزایش مهارت‌های فیزیکی است. در این راه اشتیاق او از توانایی‌اش جلو میزند. بنابراین به نظر می‌رسد که باید او را از نزدیک زیر نظر بگیرید تا خطری او را تهدید نکند.

بازی با توپ

کمتر کودکی است که از بازی با توپ خوشش نیاید. در هفته چهارم پانزده ماهگی ارتباط بین دست و چشم کودک به اندازه کافی توسعه پیدا کرده است. بنابراین اگر توپ را به سمتش بندازید، آن را برداشته و به طرف شما برمی‌گرداند. البته بازی با توپ کمی تا قسمتی پیچیده است. پس اگر فرزندتان هنوز نمی‌تواند این کار را انجام دهد، نگران نشوید. این نوع بازی کردن بخشی از نیاز کودک شما به کشف جهان فیزیکی شامل اشیا و مردم را برطرف می‌شود. رد و بدل کردن اشیا از جمله توپ به رشد مهارت‌های زبانی و اجتماعی کودک نیز کمک میکند.

کشف اشیا با راه رفتن

اگر فرزندتان به خوبی راه می رود و می‌تواند از پله ها بالا برود، برای کشف محیط از یک وسیله استفاده کنید. این وسیله می‌تواند به کوچکی یک جعبه و یا یک شی چوبی و پلاستیکی باشد. دست فرزندتان را گرفته و با هم به دنبال آن بگردید. وقتی نوزادتان راه می‌رود و یک پای خود را جلوی پای دیگرش قرار می‌دهد، تعادلش به میزان زیادی بهبود پیدا می‌کند. اگر اطراف آن شی چند بالشت نیز بگذارید اشکالی ندارد اگر کوکتان زمین بخورد.

بالا و پایین پریدن کودک

چند بالشت نرم بر روی زمین پهن کنید تا فرزندتان بتواند بالا و پایین بپرد. پیشنهاد می‌کنیم خودتان اول این کار را انجام دهید تا ببیند چقدر سرگرم کننده است. وقتی در انجام این کار اعتماد بنفس لازم را پیدا کرد، آنقدر بالا و پایین می‌پرد که خودتان خسته شوید.

امن ساختن محیط برای کودک

حالا که اینقدر از جست و خیز کودک گفتیم، ساخت یک محیط امن برایش جزو واجبات است. بهترین راه برای امن ساختن محیط خانه این است که به اندازه کودک خم شوید و ببینید چه جاهایی ممکن است برایش جالب باشد.

  • اگر راه پله دارید در پایین و بالای آن از نرده های ایمنی استفاده کنید.
  • پریزهای برق را با کاور بپوشانید.
  • چیزهای شکستنی را از جلوی چشمش بردارید.
  • مراقب باشید که دمای آب گرم کن بیشتر 50 درجه نباشد.

عشق کودک به لمس کردن اشیا

کودکان نوپا عاشق لمس کردن هستند. آن‌ها دوست دارند هر چیزی که دم دستشان می‌آید را احساس و لمس کنند. حالا این چیزها ممکن است پوست درخت، حیوانات خانگی و یا آبی که از شیر آب می‌آید، باشد. اگر بدانید بخش مهمی از یادگیری کودک 15 ماهه شما با لمس کردن اتفاق می‌افتد و لمس کردن روشی عالی برای به خاطر سپردن جزئیات است، دیگر به او نمی‌گویید: دست نزن! در عوض می‌گویید دست بزن! لمسش کن ببین چه احساسی داری!

در هفته چهارم از ماه پانزدهم تولد کودک تلاش می‌کند مهارت‌های حرکتی ریزش را بهبود دهد. مثلا سعی میکند خودش کفشش را بپوشد ولی چون نمی‌تواند به تنهایی این کار را انجام دهد، ناامید شده و با زبان بدن از شما می‌خواهد کمکش کنید.

کودکان نوپا عاشق این هستند که وسایل را دستکاری کنند. مثلا وسایل خانه بازی را در جعبه قرار دهد و یا اینکه میخ‌های پلاستیکی را از تخته بیرون بیاورد. خالی کردن ظروف و پر نیز جزو علایق قدیمی کودک به شمار می‌رود. با این اوصاف چگونه می‌توان به پرورش حس لامسه آن ها کمک کرد؟ این دقیقا چیزی است که در ادامه طی دو راهکار عالی به آن می‌پردازیم.

بازی هایی که در آن حس لامسه قرار دارد را انجام دهید

از هر کدام از مداد، پارچه، کاغذ سمباده و صدف دریایی و یا هر چیزی که شبیه این‌هاست، دو عدد تهیه کنید. هر چقدر تنوع این اشیا بیشتر باشد، بهتر است. کنار فرزندتان بشینید و از این اشیا یک عدد بر روی میز بگذارید و بقیه آن را در جبعه ای که از قبل آماده کرده‌اید، قرار دهید. به فرزندتان بگویید که یک مداد مثل این که در دستش قرار دارد را پیدا کند. شاید هنوز مفهوم مداد را درک نکرده باشد اما به کمک حس لامسه می‌تواند آن را پیدا کند. این بازی علاوه بر اینکه سرگرم کننده است، به رشد و پرورش حس لامسه کودک نیز کمک می‌کند.

قفل و کلید بازی!

از ابزارفروشی چند نوع قفل مختلف تهیه کنید و آن را بر روی تخته ای بچسبانید. کودک نوپای شما عاشق این است که قفل ها را باز و بسته کرده و آن ها را دستکاری نماید. این بازی به کودک 15 ماهه شما کمک میکند تا مهارت های حرکتی ریز را توسعه دهد و بتواند با دست و انگشتانش بهتر کار کند.

مراقب باشید از قفل و کلیدهای خانه که نمی‌خواهید کودک به آن ها دسترسی داشته باشد، استفاده نکنید.

 کسب مهارت در غذا خوردن

در هفته چهارم پانزده ماهگی کودک شما با هر دو دست راست و چپ خود کار می‌کند. او خداحافظی کردن را یاد گرفته و می‌تواند از لیوان آب بخورد. اما هنوز در نحوه غذا خوردن ماهر نشده است. مشکلی نیست! چون هنوز برای اینکه خودش به تنهایی غذا بخورد خیلی زود است.

در 15 ماهگی بچه هنوز در حال یادگیری نحوه غذا خوردن هستند. یک زیرانداز، سفره یک بار مصرف و یا روزنامه زیر میز غذاخوری پهن کرده، به او یک قاشق داده و اجازه دهید خودش غذا بخورد. مهم نیست چقدر کثیف بازی در می‌آورد! او در حال یادگیری مهارت مهمی است و وظیفه شما این است که به او در پرورش این مهارت کمک کنید.  

احمدرضا کرمی

احمدرضا کرمی

مهندس الکترونیکی هستم که بعد از فارغ التحصیلی و به صورت کاملا اتفاقی وارد حوزه محتوا شدم. از قدیم عاشق ادبیات و زبان فارسی و دلباخته زبان انگلیسی بودم اما به دلیل برخی مسائل نتوانستم طعم شیرین وصال را بچشم. از همان ابتدا نوشته‌های من به صورت تحلیلی و کاربر محور بوده که ناشی از مدل ذهنی ارزش آفرینم و همچنین تحصیل در رشته مهندسی الکترونیک است. پس از آشنایی با بازاریابی محتوایی و علم مارکتینک، تکنیک‌های نویسندگی اثربخش را چاشنی کارم کردم. دیگران مرا کارشناس بازاریابی محتوایی می‌خوانند. خودم اما فکر میکنم نویسنده‌ای هستم که دغدغه ارزش آفرینی دارد و استفاده از علم بازاریابی در این راه به من کمک می‌کند. هدف غایی من این است که همچنان که خودم از نوشته‌هایم لذت می‌برم، باری هر چند کوچک از دوش خوانندگان مطالبم بردارم.

پرسشی دارید؟ پاسختان را خواهیم داد ...

دیدگاهتان را بنویسید