رمز عبور به ایمیل شما ارسال می شود

هفته چهارم بیست و یک ماهگی کودک

هفته چهارم بیست و یک ماهگی

در هفته چهارم 21 ماهگی فرزند شما احتمالا شروع به گفتن جملات ساده می‌کند. با حرف زدن و برچسب بر روی اشیا این مهارت را در کودک تشویق کنید. احتمال دارد او سعی کند از رفتارهای شما تقلید کند و وانمود نماید که نقشی برای مراقبت از عروسکش دارد که با این کار می‌خواهد همدلی‌اش را نشان دهد. در پایان از مدیریت استفاده از پستانک و شیشه شیر می‌گوییم و برای قطع کردن آن نیز راهکارهایی آورده‌ایم.

جملات ساده

در هفته چهارم 21 ماهگی کودک شما دو یا سه کلمه را به هم می‌چسباند.شاید برای شما این فقط دو یا سه کلمه باشد، اما برای فرزند 21 ماهه تان یک دنیاست و قدمی بسیار بزرگ در جهت رشد زبانی است. مثلا با گفتن : کلاه بابا نشان می‌دهد که می‌داند که اشیا متعلق به افراد هستند. دامه لغاتش به دلیل جنب و جوش زیاد بیشتر شامل رفتن و افتادن می‌شود. مثلا می‌گوید: سارا افتاد.

کودکان نوپا در بین 18 تا 21 ماهگی مشتاق اند کلماتی که در اطرافشان می‌شوند را تقلید کند. در هفته چهارم 21 ماهگی فرزندتان باید قادر باشد حداقل بین 10 تا 15 کلمه را بگوید. اما حتی اگر نمی‌تواند این تعداد کلمات را بیان کند، کلمات بسیار زیادی را متوجه می‌شود. باورتان نمی‌شود؟ امتحانش مجانی است. از فرزندتان بخواهید دو پیژامه را برایتان بیاورد که هیچ وقت آن را به زبان نیاورده است. در کمال تعجب می‌بیننید که با پیژامه برمی‌گردد.

چه کاری باید انجام داد؟

به حرف زدن با کودک ادامه دهید که همچنان هر چیزی را که با یکدیگر می‌بیننید، نام گذاری کنید. صدای محیط را فراموش نکنید. کودک 21 ماهه تان عاشق گوش دادن به صدای پرندگان، واق واق سگ و صدای آژیر است. به کودک بگویید صدایی که الان می‌شنود، متعلق به چیست و مثلا: وی وی وی صدای آژیر است. نقش صداها در یادگیری زبان توسط کودک را دست کم نگیرید. تکرار صداها برای کودک از به زبان آوردن کلمات غالبا ساده تر هستند.

اگر کودک می‌خواهد با تلفن حرف بزند، با اعضای خانواده هماهنگ کنید تا از او سوالاتی بپرسد. حتی اگر در جواب سوالات فقط سرش را نیز تکان دهد و هیچ چیزی نگوید، باز برایش لذت بخش است.

تقلید و وانمود به بازی کردن

به رفتار کودک خود نگاه کنید و ببینید آیا او عاشق آن است که کفش‌های شما را بپوشد؟ همچنین کت، کلاه و یا عینک شما را امتحان کند؟ اگر بله؛ با انجام این کارها او می‌خواهد نشان دهد که بزرگ شده است. یکی از تغییراتی که در هفته چهارم از 21 ماهگی کودک ایجاد می‌شود، تمایل به بازی کردن است. می‌بیننید که او دوست دارد به عروسکش شیر دهد، او را بخواباند و برایش لالایی بخواند. حتی ممکن است عروسکش را ببوسد تا جای زخم فرضی پایش خوب شود و آن را بانداژ کند.

وانمود به بازی کردن نشانه بسیار خوبی از این است که کودک می‌خواهد با دیگران همدلی داشته باشد.

مواجه با ناامیدی

ممکن است وقتی کودک نتواند کلوچه را تکه کند، ناامید شود. این موضوع بسیار طبیعی است. او در حال رشد این مهارت است که کشف کند چیزهای محیط اطرافش چگونه کار می‌کنند. بعد از اینکه متوجه شدند، دیگر دوست ندارند در آن تغییری ایجاد شود و راحتی و آرامش خود را از دست دهند. صبور باشید زیرا فرزندتان بالاخره یاد می‌گیرد از این ناامیدی‌های کوچک به سلامتی عبور کند. حال می‌خواهد تکه کردن شیرینی باشد یا چیز دیگر.

مدیریت استفاده از پستانک و شیشه شیر

استفاده از پستانک و شیشه شیر اغلب تا سال دوم تولد ادامه می‌یابد. اگر او همیشه پستانک یا شیشه شیر در دهانش است، وقت آن رسیده که این عادتش را تغییر دهید. در اینجا چند راهکار برای ترک آن می‌گوییم.

اگر هنوز از پستانک استفاده می‌کند: مدت زمان استفاده اش را به خواب ظهر و شب محدود کنید و وقتی بدون آن‌ها می‌خوابد، تحسینش کنید. اگر قصد دارید پستانک خوردن او را کمتر کنید، مراحل زیر را دنبال کنید. در آن دو یا سه سوراخ ریز ایجاد کنید تا لذت استفاده از آن برای کودک به حداقل برسد و پس از چند روز نوک آن را قیچی کنید.

اگر هنوز از شیشه شیر استفاده میکند:

در شیشه شیر آب بریزید. از آن طرف آبمیوه و شیر را در فنجان بریزید. به فرزندتان اجازه دهید از شیشه شیر تنها بر روی می‌ز غذاخوری استفاده کند و آن را به این طرف و آن طرف نبرد و برای خوابیدن به آن وابسته نشود. به جای آن از یک جایگزین برای آرام کردنش مثلا یک پتو استفاده کنید و فرزندتان را نسبت به این کار تشویق نمایید.

نکته :

به هیچ عنوان اجازه ندهید که در هنگام خواب شب از شیشه شیر استفاده کند. دلیلش آن است که این شیر ساعت‌ها در دهانش باقی می‌ماند و موجب پوسیدگی داندانش می‌شود. البته اگر می‌خواهید همچنان از شیشه شیر استفاده کنید، مانعی ندارد. نکته مهم آن است که به جای شیر از آب استفاده کنید. یعنی مادامی که در شیشه شیر آب وجود داشته باشد، استفاده از آن در طول شب مشکلی ندارد. البته اگر مجبور هستید این کار را انجام دهید. همچنین می‌توانید این کار را تدریجی انجام دهید و هر دفعه مقدار شیر آن را کمتر کنید تا بدین شکل فرزندتان نیز شوکه نشود و با آن راحت تر کنار بیاید.  

احمدرضا کرمی

احمدرضا کرمی

مهندس الکترونیکی هستم که بعد از فارغ التحصیلی و به صورت کاملا اتفاقی وارد حوزه محتوا شدم. از قدیم عاشق ادبیات و زبان فارسی و دلباخته زبان انگلیسی بودم اما به دلیل برخی مسائل نتوانستم طعم شیرین وصال را بچشم. از همان ابتدا نوشته‌های من به صورت تحلیلی و کاربر محور بوده که ناشی از مدل ذهنی ارزش آفرینم و همچنین تحصیل در رشته مهندسی الکترونیک است. پس از آشنایی با بازاریابی محتوایی و علم مارکتینک، تکنیک‌های نویسندگی اثربخش را چاشنی کارم کردم. دیگران مرا کارشناس بازاریابی محتوایی می‌خوانند. خودم اما فکر میکنم نویسنده‌ای هستم که دغدغه ارزش آفرینی دارد و استفاده از علم بازاریابی در این راه به من کمک می‌کند. هدف غایی من این است که همچنان که خودم از نوشته‌هایم لذت می‌برم، باری هر چند کوچک از دوش خوانندگان مطالبم بردارم.

پرسشی دارید؟ پاسختان را خواهیم داد ...

دیدگاهتان را بنویسید