رمز عبور به ایمیل شما ارسال می شود

هفته سوم ده ماهگی؛ حرف زدن کودک

در هفته سوم ده ماهگی نوزاد بیشتر با رشد زبانی فرزندتان سر و کار داریم. در هفته های قبل گفتیم که نوزاد شروع به قان و قون کرده و تصواتی مثل اِ، بَ و ما را ادا میکند. در این هفته این اصوات کمی شکل گرفته و حالت معنی‌داری پیدا می‌کند. با فرزندتان حرف زده و این مکالمه را به سطحی بالاتر ببرید. در هفته سوم ده ماهگی همچنین درباره واکنش فرزندتان به کلمه «نه» کمی حرف میزنیم. در نهایت به شما خواهیم گفت که اگر نوزاد دچار مخملک شده بهتر است چه کاری انجام دهید.

 حرف زدن کودک در هفته سوم ده ماهگی

 کلماتی که فرزندتان از روز اول شنیده در این هفته اثر خود را نشان می‌دهد البته چون هنوز این توانایی در نوزاد رشد نکرده خیلی کمتر از چیزی که میداند به زبان می آورد. قان و قون فرزندتان نیز تغییر کرده و شکل واقعی تری به خود می گیرد. در واقع فرزند ده ماهه شما اینطور فکر می کند که واقعا حرف میزند. بهتر است با جواب دادن این احساس را به او منتقل کنید

 البته یک نکته را یادتان نرود. فرزندتان هنوز به تن صدا بیشتر از آنچه می گویید دقت کرده و آن را بیشتر درک می کند. وقتی شما را خوشحال می کند می فهمد که این کار را انجام داده است. بنابراین با گفتن آفرین که این عروسک رو به مامان یا بابا دادی نشان دهید که خوشحال شده اید.

 هر چه با نوزادتان در مواقع شام خوردن، لباسشویی، پوشیدن لباس و یا رانندگی بیشتر حرف بزنید و مهارت‌های ارتباطی اش بهتر می‌شوند. بعد از گفتن همه این موارد می خواهیم به موضوع بسیار مهم اشاره کنیم. در هفته سوم ده ماهگی نوزاد شما تلاش میکند که کلمه «نه» را درک کند. وقتی به او «نه»می گویید، به این کلمه واکنش نشان می دهد. مثلاً زمانی که می گوید به چیزی دست نزنید، باید انتظار این را داشته باشید که با شما مخالفت کند.

 پیشنهاد تربیتگرام

 بهتر است به او کمتر کلمه «نه» را بگویید و وقتی از آن استفاده می‌کنید، جایگزینی برای آن کار داشته باشید.

 مرتب نبودن خانه ؟

کارهای زیادی که در خانه وجود دارند و بویژه مرتبی آن به شما استرس وارد می‌کند. ما همیشه جمله ای در تربیت گرام داریم : استانداردهایتان را پایین آورده و کمال‌گرا نباشید. انجام کارهای خانه و بچه داری به طور همزمان کار بسیار دشواری است. قرار نیست شما همزمان بتوانید هم کارهای خانه را انجام دهید و هم به فرزندتان رسیدگی کنید. بخصوص الان که فرزندتان در خانه حرکت می‌کند. اگر می خواهید کمی به این وضعیت سر و سامان دهید، کارهای مشخصی را برای خودتان تعیین کنید. یعنی بگویید اگر این کارها انجام شد، من خیالم راحت است. خانه را مرتب کنید ولی آن را به شکلی انجام دهید که زندگی را برایتان آسان کند. اگر لازم است، هفته ای یک بار کسی را برای تمیز کردن خانه صدا بزنید. پس از آن با همسرتان برنامه‌ریزی کنید که چطور از نامرتبی خانه در آینده جلوگیری نمایید .

 پیشنهاد تربیتگرام

 در مورد نگرانی ها، اضطراب و ناراحتی ها با دیگر مادران صحبت کنید. آن ها علاوه بر اینکه با شما همدردی می‌کنند، شاید نکاتی بدرد بخور نیز برای این کار داشته باشند.

 مخملک یا گلودرد استرپتوکوکی

 مخملک یکی از بیماری هایی است که بیشتر مخصوص کودکان و نوزادان است. البته نگران نباشید زیرا این بیماری با وجود واگیردار بودن بسیار نادر است. اگر دوستان و افراد فامیل یا خواهر یا برادر بزرگتر به این بیماری مبتلا هستند برنامه آن دقت کنید. شایع ترین نشانه این بیماری سفیدی عقب گلو و لوزه بوده که روی آن نقطه های سفید مایل به زرد به وجود می آید. از دیگر علائم آن می‌توان به تب بالای ۳۸ درجه گلودرد به مدت بیش از ۵ روز تب و لرز و ورم غدد لنفاوی در گردن اشاره کرد.

 در صورتی که علائم زیر را نیز مشاهده کردید با دکتر تماس بگیرید:

  •  سختی در نفس کشیدن
  •  عدم توانایی در باز کردن دهان به صورت کامل
  •  مشکل قورت دادن غذا
  •  گلودرد به مدت بیش از ۵ روز
  •  تب و لرز و ورم غدد لنفاوی
  •  تب بالای ۳۸ درجه

اگر نیاز باشد به دکتر مراجعه کنید و گلوی نوزاد را سواب می کند تا ببیند که باکتری استرپ در آن وجود دارد. اگر جواب آزمایش مثبت بود، به شما آنتی بیوتیک میدهد.

 توجه

 دوره درمان را کامل کنید و مصرف آنتی بیوتیک را حتی پس از بهبودی فرزندتان ادامه دهید. برای آرامش فرزندتان او را از عشق و توجه خود بهره‌مند کنید و به او آب سرد بدهید. همچنین قبل از این که  هر گونه داروی بدهید با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

همه بچه‌ها منحصر به فرد هستند و در مدت زمان مشخصی به نقاط عطف رشد خود می‌رسند. این مقالاتی که ما درباره رشد هفته به هفته نوزاد می‌نویسیم، جزئیاتی درباره این مراحل به شما می‌گوید و اینکه ممکن است چه اتفاقی رخ دهد. اگر الان رخ نداده باشد، در آینده این اتفاق می‌افتد. اگر نوزاد شما نارس بوده، توجه داشته باشید که نوزادان نارس برای رسیدن به مراحل خاصی از رشد به زمان بیشتری نیاز دارند. به شما توصیه می‌کنیم که هر گونه نگرانی و سوال خود را با پزشکان اطفال در میان بگذارید.

برچسب ها

احمدرضا کرمی

احمدرضا کرمی

مهندس الکترونیکی هستم که بعد از فارغ التحصیلی و به صورت کاملا اتفاقی وارد حوزه محتوا شدم. از قدیم عاشق ادبیات و زبان فارسی و دلباخته زبان انگلیسی بودم اما به دلیل برخی مسائل نتوانستم طعم شیرین وصال را بچشم. از همان ابتدا نوشته‌های من به صورت تحلیلی و کاربر محور بوده که ناشی از مدل ذهنی ارزش آفرینم و همچنین تحصیل در رشته مهندسی الکترونیک است. پس از آشنایی با بازاریابی محتوایی و علم مارکتینک، تکنیک‌های نویسندگی اثربخش را چاشنی کارم کردم. دیگران مرا کارشناس بازاریابی محتوایی می‌خوانند. خودم اما فکر میکنم نویسنده‌ای هستم که دغدغه ارزش آفرینی دارد و استفاده از علم بازاریابی در این راه به من کمک می‌کند. هدف غایی من این است که همچنان که خودم از نوشته‌هایم لذت می‌برم، باری هر چند کوچک از دوش خوانندگان مطالبم بردارم.

پرسشی دارید؟ پاسختان را خواهیم داد ...

دیدگاهتان را بنویسید